Redakce Školního zpravodaje zveřejňuje poslední číslo tohoto kalendářního roku. Již nyní shromažďujeme další zajímavé informace ze života školy pro první výtisk roku 2018.
Usnesením RMČ Praha 3 č. 842 ze dne 11.12.2017 byl schválen rozpočet na rok 2018 a usnesením RMČ Praha 3 č. 841 byl schválen střednědobý výhled rozpočtu na období 2019 – 2023.
6. – 7. ročník
V šesté a sedmé třídě je dějepis vyučován s dvouhodinovou týdenní dotací. Podkladem pro žáky jsou učebnice dějepisu z řady SPN.
Obsahem učiva v šestém ročníku je historie od prvních stop člověka až do stěhování národů a pádu západořímské říše. Probírají se jednotlivé fáze pravěku, starověké civilizace a hlavně období antiky.
V sedmém ročníku se navazuje utvářením Evropy raného středověku a přes vrcholný a pozdní středověk se dostaneme ke konci třicetileté války. České dějiny jsou probírány v souvislosti se světovými.
Kromě dějin politických se věnujeme vědě, umění, náboženství i každodennímu životu v jednotlivých obdobích jakožto základu dnešní civilizace. Cílem je vytvořit si celkovou představu o průběhu dějin, do které se v budoucnu mohou zasazovat další podrobnosti. Důraz je kladen na rozvoj vnímání souvislostí a schopnosti třídit informace.
Žáci si připravují na jednotlivé hodiny aktuality a referáty podle vlastního výběru, v hodinách se kombinuje výklad s prací s interaktivní tabulí, sledováním dokumentů a samostatnou prací se zdroji. Hodnotí se připravené výstupy i úkoly vypracované v hodině. Kontrola vědomostí probíhá pomocí krátkých testů. Zájemci se mohou historii věnovati i nad rámec daných hodin a zúčastnit se například dějepisné olympiády.
8. – 9. ročník
Vzdělávací oblast: člověk a společnost
Dějepis je vyučován v 8. – 9. třídě s dvouhodinovou týdenní dotací. Doplňujícím materiálem k výuce jsou učebnice dějepisu z řady SPN.
V 8. ročníku začínáme probírat s žáky novověk – 17. století, náboženské konflikty a třicetiletou válku a na konci školního roku bychom se měli dostat k 1. světové válce. O něco větší důraz je logicky kladen na české dějiny. Ve výuce nejde jen o to, znát všechny letopočty, jména osobností a důležité bitvy, ale hlavně umět si konkrétní událost zařadit do správných souvislostí. Žáci jsou rovněž seznamováni s dějinami „každodennosti“ či všedního života, umění, kultury a náboženství. Dějepis má tak přesah i do ostatních předmětů. V průběhu roku žáci píší krátké kontrolní testy a občas dostávají domácí úkoly, kde sami vyhledávají informace či pracují s učebnicí. Zároveň průběžně probíhá krátké ústní zkoušení na začátku hodiny. Jinak mohou žáci zpracovávat referáty na vybrané téma formou prezentace. Učebna dějepisu, kde všechny hodiny probíhají, je vybavena interaktivní tabulí s dataprojektorem a souborem nástěnných map. Naši žáci se rovněž každoročně účastní dějepisné olympiády a naši školu pak reprezentují i ve vyšších kolech. Několikrát se také zúčastnili projektu „Příběhy našich sousedů“, který mapuje osudy pamětníků na Praze 3.
Tělesná výchova
Tělesná výchova je součástí vzdělávací oblasti Člověk a zdraví
Výuka je koncipována v několika rovinách. Jsou jimi: gymnastika, atletika, míčové a sportovní hry a otázka zdraví člověka ve vztahu ke sportu. Děti se snažíme naučit zdravé soutěživosti a znalostem a dovednostem jednotlivých her, případně gymnastických či atletických disciplín. K tomu neodmyslitelně patří i správné uvedení organismu do „provozního“ stavu, tedy jeho zahřátí a protažení namáhaných partií těla a kompenzační cvičení. Výuka je průběžně směřována k soutěžím v atletice a sportovních hrách, kterých se účastníme v rámci obvodu, případně dalších kol. Zde se každoročně umisťujeme v celkovém bodování na nejvyšších příčkách
Svět práce
Uvedená vzdělávací oblast integruje několik předmětů ICT aplikace v pracovním procesu, Aplikované vědy, Svět práce včetně celé řady průřezových témat
Oblast člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Koncepce vzdělávací oblasti člověk a svět práce vychází z konkrétních životních situací, v nichž žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých podobách a širších souvislostech. Vzdělávací oblast člověk a svět práce se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělání o důležitou složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti. V podmínkách základní školy Lupáčova a vzhledem ke studijnímu profilu jsou tyto kompetence zaměřeny především na praktické dovednosti nutné pro další studium a na rozvíjení pracovních kompetencí žáků v oblasti podnikání, adaptability a analýzy.
Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:
pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce, osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě; vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledků; poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spojena s pracovní činností člověka; autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, k potřebné sebedůvěře, k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, k technice a životnímu prostředí
Žák předkládá:
závěrečnou práci, v níž prokáže získání všech kompetencí uvedených obecně v rámcovém vzdělávacím programu. Tato práce je zaměřena především na oblast studia podle zájmu žáka a musí obsahovat zpracování podnikatelského záměru, projektu či dalšího písemného výstupu formou ICT s následujícími prvky (tabulka, grafy, fotografie, prezentace, logo) a s přihlédnutím ke všem hlediskům (obsahové, estetické, formální, bezpečnostní)
Žák dále průběžně:
orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí; posuzuje své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy; využívá profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání; prokazuje v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce
Pomůcky:
V průběhu výuky jsou využívány veškeré dostupné pomůcky a učební materiály, které jsou pro danou skupinu kompetencí vhodné (ICT, nástroje, fotografické přístroje, 3D stavebnice a pod).
V 6. ročníku předmět zahrnuje ekonomiku domácnosti, základy finanční gramotnosti, efektivitu a ekologii provozu domácnosti, první pomoc při úrazech, zásady společenského chování a komunikace. Výuka probíhá metodami praktických cvičení, modelových situací, skupinových projektů, žáci aktivně vyhledávají informace ve vlastních rodinách, případně ve sdělovacích prostředcích či na internetu.
Zeměpis je součástí vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“. Je realizován v souladu se školním vzdělávacím programem Lupáčovka. Učebnice (tištěné i elektronické) a pracovní sešity se používají z řady nakladatelství Nová škola a slouží spíše jako doplňkový učební materiál. Výuka zeměpisu je v 6. – 8. ročníku realizována 2 hodiny týdně, v 9. ročníku 1 hodina týdně.
V 6. ročníku se žáci seznamují se vstupem na planetu Zemi, přírodním obrazem Země a v závěru začínají s Afrikou, 7. ročník je věnován regionálnímu zeměpisu Afriky, Ameriky, Austrálie, Antarktidy a Asie, v 8. ročníku se probírá Evropa a geografie ČR, v 9. ročníku pokračujeme ČR a vše zakončíme kapitolou lidé, globalizace, politický a hospodářský zeměpis.
ANOTACE PŘEDMĚTU VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 2. STUPEŇ ZÁKLADNÍ ŠKOLY
Vzdělávací oblast: umění a kultura
časová dotace: 1 hodina
Předmět je vyučován podle vzdělávacího programu ŠVP Lupáčovka. Hodinová dotace – 1hodina týdně. Tato vzdělávací oblast umožňuje žákovi jiné než jen racionální vnímání a poznávání světa. Jejím prostřednictvím žák komunikuje formou specifického jazyka a zaujímá osobní účast v procesu tvorby a interpretace vlastních děl. Zadávání témat probíhá v souladu s prolínáním učiva v jednotlivých předmětech a ročnících a vychází z představ a zkušeností dětí ze současného světa. Žáci se učí spolupracovat 1krát za pololetí na zadaném projektu, dále využíváme možnosti nabídky výtvarných programů Národní galerie, své znalosti a zájem o výtvarné umění předávají žáci ostatním v referátech a kulturních aktualitách.
Anotace předmětu Český jazyk a literatura v 6. – 9. ročníku
Předmět Český jazyk a literatura vede žáka k rozvíjení pozitivního vztahu k mateřskému jazyku, jeho využívání pro osobní a kulturní rozvoj, k chápání jazyka vzhledem k jeho kulturněhistorickému vývoji, k samostatnému získávání a předávání informací, k vyjádření potřeb i prožitků, ke sdělování názorů i k postupnému zvládání mezilidské komunikace a ke kultivovanému písemnému i mluvenému projevu.
Rozvíjí také pozitivní vztah k literatuře, dramatickému a filmovému umění, k národní kultuře. Ve spojení s ostatními vyučovacími předměty, které jsou nezbytné pro individuální prožívání a procítění ve vztahu k jazyku, uměleckému dílu a jeho autorovi, se učí prakticky propojovat získané informace.
Utvářením a rozvíjením klíčových kompetencí vedeme v předmětu žáky ke:
1) kultivovanému mluvenému i psanému projevu, samostatnému formulování názorů a postojů, potřeb a prožitků v rozmanitých životních situacích
2) k pochopení významu českých (částečně i světových) literárních a dramatických děl v návaznosti na historické souvislosti, k utváření pozitivního vztahu k českému jazyku a dějinám.
3) k ucelenému vnímání vývoje mateřského jazyka prostřednictvím četby literatury z různých historických období
4) k vnímání českého jazyka jako komunikačního systému se všemi jeho pravidly a zákonitostmi
Hodnocení:
1) školní a domácí slohové práce
2) diktáty, pravopisná cvičení, všestranné jazykové rozbory
3) testy z teorie a historie literatury
4) výstupy – recitace, prezentace, mluvní cvičení
5) čtvrtletní písemné práce z gramatiky
Naši žáci pravidelně dosahují výborných výsledků v obvodních kolech olympiády v českém jazyku:
Školní rok 2010/2011 – 2. místo
Školní rok 2011/2012 – 3. místo
Školní rok 2012/2013 – 2. místo
Školní rok 2013/2014 – 2. a 3. místo
Školní rok 2014/2015 – 1., 2. a 3. místo
Školní rok 2015/2016 – 2. místo
Anotace – Konverzace AJ pro 4. a 5. třídy (1. stupeň)
Ve 4. a 5. třídách je jednou týdně rozšířená výuka AJ o hodinu konverzace. Během této hodiny děti rozvíjí svou dosavadní slovní zásobu a mluvený anglický projev. Pracují, jak jednotlivě, v párech, tak i ve skupinách. Témata jsou zaměřena na doplnění a rozšíření dosavadního učiva z hodin anglického jazyka, ale také se zabývají tématy a každodenními situacemi okolo nás.
Anotace – Konverzace AJ pro 7. – 9. třídy (2. stupeň)
Na druhém stupni se mimo 6. ročník pokračuje s rozšířenou výukou AJ o 1 hodinu konverzace týdně. Během této hodiny se rozšiřuje slovní zásoba žáků podle tematických plánů, aby pomocí nových slov byli schopni rozvíjet své komunikační schopnosti v anglickém jazyce. Výuka se dále soustředí na rozvoj samostatného ústního projevu. Z těchto důvodů dostávají žáci volitelné projekty během školního roku. Oproti předešlému stupni se témata konkretizují a jejich náplň koresponduje s učivem druhého stupně ZŠ.
Anotace – Kroužek AJ pro 3. a 4. třídy
Žáci 3. a 4. tříd mají možnost jednou týdně navštěvovat kroužek anglického jazyka. Během těchto hodin se nejen opakuje a upevňuje učivo probírané v hodinách anglického jazyka, ale také rozšiřuje slovní zásoba jednotlivých probíraných témat. Učivo procvičují psanou, mluvenou i poslechovou formou pomocí pracovních listů a konverzačních her.
Informace o škole
Základní škola, Praha 3,
Lupáčova 1
je příspěvkovou organizací MČ Praha 3.
IČ: 63831368
datová schránka: y65fqa8
Informační email, obecné dotazy: info@lupacovka.cz
Telefon: +420 222 715 691
Latest Projects
Vedení školy
Ředitel školy:
Mgr. Jiří Kopecký
email: kopecky@lupacovka.cz
tel.: +420 777 478 655
Statutární zástupce ředitele:
Mgr. Iva Hauftová
email: hauftova@lupacovka.cz
tel.: +420 777 478 656
Vedení školy
Zástupce ředitele:
Mgr. Kamila Kubrová
email: kubrova@lupacovka.cz
tel.: +420 777 477 981
Vedoucí školní družiny:
Zuzana Klonová
email: klonova@lupacovka.cz
Vedoucí školní jídelny:
Miloslava Holá
email: hola@lupacovka.cz
tel: +420 777 477 984