Profil žáka a charakteristika vzdělávacího programu
Profil žáka je základní charakteristikou školního vzdělávacího programu
V rámci našeho ŠVP „Lupáčovka“ máte možnost:
- rozvíjet své nadání v projektech pro nadané děti již od první třídy,
- pochopit, že cizí jazyk lze zvládat i při uplatnění cizojazyčných materiálů v ostatních předmětech,
- naučit se psát všemi deseti od šestého ročníku,
- být počítačově zběhlý a zvládnout základy počítačové gramotnosti ve dvou počítačových třídách a s technikou v odborných učebnách i kmenových třídách,
- přihlásit se do zájmové činnosti pro žáky, kterou navštěvuje prakticky 70 % všech žáků školy,
- účastnit se preventivních programů na podporu kamarádských vztahů mezi žáky k prevenci nevhodného chování,
- obhájit v devátém ročníku svou závěrečnou práci,
- úspěšně se zapojit do celé řady soutěží.
- učit se 4 světové jazyky: angličtina, němčina, španělština, francouzština,
- učit se první cizí jazyk už od první třídy a druhý formou přípravky od V. ročníku,
- podílet se na projektech v oblasti cizích jazyků – CLIL nebo bilingvní program
- poznávat země Evropské unie v podobě poznávacích a výměnných zájezdů na podporu povědomí i rozšíření jazykových dovedností a spolupracovat s partnerskými školami po celém světě,
- pochopit, že cizí jazyk lze zvládat i při uplatnění cizojazyčných materiálů v ostatních předmětech,
- studovat, bavit se i poznávat prostřednictvím školní knihovny a mediatéky s hojně zastoupenou českou i zahraniční dětskou literaturou,
- účastnit se preventivních programů na podporu kamarádských vztahů mezi žáky k prevenci nevhodného chován
- využívat moderní online nástroje, které usnadní úspěšně projít hodnocením výstupů v matematice, cizím jazyce a českém jazyce v pátém a devátém ročníku,
- zúčastnit se výuky prioritně zaměřené na další studium na gymnáziích. O úspěších v této oblasti svědčí procento žáků následně studující gymnázia.
Profil absolventa školy
Až vyjdu tuto školu…
- budu vybaven/a souhrnem vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a též schopností adaptovat se na měnící se tržní vztahy v pracovním procesu i v celoevropském kontextu,
- zvládnu základní (i rozšiřující) učivo dané standardem základní školy tak, abych jeho obsah uměl/a uvědoměle přiřazovat k běžným denním činnostem a mohl/a z něj v denních situacích čerpat,
- získám nejen vědomosti, ale především praktické dovednosti potřebné pro budoucí studium i zaměstnání,
- zvládnu základní techniky práce s textem, informacemi a informačními médii i základy práce s technickými prostředky,
- budu umět analyzovat společenské jevy a zaujímat uvážlivé postoje,
- budu běžně operovat s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádět věci do souvislostí, poznatky z různých vzdělávacích oblastí propojovat do širších celků a na základě toho si vytvářet komplexnější pohled na přírodní, společenské a sociokulturní jevy,
- budu samostatně řešit problémy, volit vhodné způsoby řešení, sledovat vlastní pokrok při zdolávání problémů, analyzovat řešení a osvědčené postupy aplikovat při řešení obdobných nebo nových problémových situací,
- budu formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřovat se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu,
- budu rozumět základním principům, na nichž spočívají zákony a společenské normy, a budu si vědoma svých práv a povinností ve škole i mimo ni,
- budu se zodpovědně rozhodovat podle dané situace, poskytovat dle svých možností účinnou pomoc a chovat se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka,
- budu respektovat a chránit naše tradice a kulturní i historické dědictví, chápat ekologické souvislosti a základy ochrany přírody,
- a také budu rozvíjet své kreativní myšlení, orientovat se v základních aktivitách potřebných k uskutečnění svých záměrů a chápat podstatu, cíl a rizika přijatých řešení.
Výuka cizích jazyků na ZŠ Lupáčova
Naše škola již tradičně klade velký důraz na výuku cizích jazyků, a to nejen jazyka anglického.
Rozsah výuky Aj
Výuka angličtiny je na naší škole již od 1.třídy jednou hodinou týdně, od 3.třídy třemi hodinami, v 5. a od 7.třídy je ještě výuka angličtiny posílena o další hodinu a to konverzace v anglickém jazyce. Konverzaci ve vyšších ročnících vede polovinu roku zkušený učitel český a polovinu roku rodilý mluvčí. V 9.třídě je konverzace v Aj vedena již jen rodilým mluvčím.
Angličtina v 1. a 2. třídě
V 1. a 2. třídě pracujeme v rámci výuky angličtiny s méně častou metodou nazývanou Jolly phonics. Při ní se žáci zaměřují na správnou výslovnost, poznávání souvislostí v písemné a mluvené formě a rozvíjí si slovní zásobu, vše hravou formou. Žáci tak jsou již záhy schopni číst slova i krátké texty a učit se ze slouvislostí. V budoucnu pak odpadá učení se každému slovu v mluvené podobě i ve fonetickém přepisu, protože žáci mnohem lépe zvládají přirozeně obojí najednou. Je to metoda hodně blízká výuce angličtiny rodilých mluvčí v Anglii. Využíváme online podporu Jolly classroom a různé online aplikace – např. wordwall, liveworksheets, twinkl, online reading a další. V první třídě pracujeme bez učebnic, ve druhé třídě pak již začínáme s učebnicemi Kid´s box 1, v jejichž řadě pokračujeme v dalších ročnících. Třídy jsou pro výuku Aj půlené, ale učitelé často spolupracují a vedou výuku tandemově, což napomáhá k většímu posunu výukového tempa.
Angličtina v 3. – 4.třídě
Ve 3. a 4. třídě již v rámci 3 hodin týdně pracujeme s učebnicí i pracovním sešitem, až po Kid´s box 3, ve 4.třídě již mají žáci a rodiče přístup na online procvičování v rámci vlastní učebnice. V roce 2025/26 plánujeme již i v 5.třídě plně využívat Kid´s box řadu. Žáci se již seznamují se systematickými gramatickými pravidly, ale stále je veškerá výuka vedena co nejvíce hravou formou za podpory různých online aplikací, herních aktivit přímo z učebnice a s 3D předměty.
Bilingvní program na 1. stupni
Již třetím rokem naše škola vyučuje také v bilingvním programu pro 1.stupeň doplněném pro 1. a 2.třídy také CLIL (souběžná výuka jazyka a nejazykového předmětu) výukou v „nebilingvních“ třídách. Rozsah těchto forem výuky lze nalézt v tabulkách. Tento školní rok učíme v bilingvním programu v 1., 2. a 3.třídě, příští školní rok postoupíme i do 4.třídy. Hlavní rozdíl s výukou CLILem je ten, že bilingvní program musí být schválen Ministerstvem školství a mohou jej vyučovat jen učitelé s pokročilou zkouškou, na naší škole však i učitelky, které vedou výuku se vstupy v CLILu, jsou zkušené a vedou hodiny na vysoké úrovni. Bilingvní program je veden v tandemu, v rámci personálních možností i CLIL výuka.
Necháváme na zvážení rodičů, zdali si přejí své dítě zařadit do třídy s bilingvním programem a snažíme se co nejvíce jim pak vyjít vstříct. Z našeho hlediska je bilingvní výuka vhodná pro běžné děti, které mají zájem o výuku, nemusí být z prostředí, kde by rodiče zvládali anglický jazyk pokročile, spíše se snažíme, aby rodiče se školou dokázali spolupracovat na úrovni podpory svých dětí, aby se pravidelně o činnost ve škole zajímali a podpořili děti v pravidelné přípravě – úkoly z hodin bilingvního programu jsou v anglickém jazyce. Bilingvní výuku nepovažujeme za vhodnou pro děti, které potřebují i v běžné výuce větší individuální podporu či mají přetrvávající logopedické problémy. Spíše nežli pro bilingvní děti doporučujeme tuto výuku pro děti z nebilingvních rodin, které jistě posune v používání druhého jazyka jako běžného komunikačního prostředku.
Anglický jazyk na 1.stupni je pro zájemce ještě podpořen kroužky vedenými našimi učiteli a ve spolupráci s DDM Ulita či rodilými mluvčími od jazykové agentury Spěváček.
Druhý cizí jazyk
Jako druhý cizí jazyk si mohou žáci v 6.třídě vybrat mezi němčinou, španělštinou a francouzštinou, které se pravidelně vyučují, případně i ruštinou. V 6.třídě se jim tak otevírá svět dalšího světového jazyka na 4 hodiny týdně (z toho jedna hodina je zaměřena především na konverzaci jako posílení začátku výuky druhého cizího jazyka), dále pak 3 hodiny týdně. Jako přípravu na tento předmět si již v 5.třídě mohou žáci vybrat odpolední kroužek vedený našimi učiteli.
Angličtina na 2.stupni
Běžná výuka angličtiny zahrnuje 3 hodiny týdně a od 7.třídy jednu hodinu konverzace. Na 2.stupni pracujeme s učebnicemi řady „Own it!“, které jsou moderní se současnými tématy i slovní zásobou, s rozsáhlou online podporou včetně videí a audio poslechů a pomáhají rozvíjet všechny klíčové jazykové dovednosti. Anglickou jazykovou úroveň žáků testujeme SCIO testy a žáci dosahují pravidelně vyšších úrovní dle CEFR (Společný evropský referenční rámec) nežli je pro absolventy základních škol běžné.
Jazykově nadané děti se mohou zapojit do speciálních kurzů přípravy na mezinárodní zkoušky, které vedou naši zkušení učitelé a které jsou podporovány Rodičovskou unií. Učitelé doporučí rodičům dětí, když se děti jeví připravené na zkoušky a škola děti přihlásí, v naprosté většině pak děti ve zkouškách uspějí. Zkoušky si již hradí rodiče dětí.
Žáci mají také možnost navštěvovat odpolední kroužky angličtiny podporované MČ Praha 3 a vedené rodilými mluvčími.
Žáci 6.- 9.tříd se pravidelně zapojují do soutěže v anglickém jazyce, kterou nazýváme Olympiáda, a ve dvou kategoriích postupují do Obvodního kola, kde se také pravidelně umísťují a často postupují až do Krajského kola.
Žáci 9.tříd mají jako závěrečnou práci prezentaci na zvolené téma a část této prezentace je vždy vedena v cizím jazyce. K tomuto je v 9.třídě vedena příprava, kdy si žáci před svými spolužáky nacvičují projev tak, aby byli schopni vystupovat před veřejností a to i v cizím jazyce.
Praktické využití cizích jazyků si mohou žáci vyzkoušet také na výjezdech do ciziny, které škola spolupořádá se zavedenými cestovními kancelářemi. Pravidelně ob rok střídáme pro žáky 8. a 9.tříd 5tidenní výjezdy do Anglie a výjezdy do německy mluvících zemí. Výjezdy jsou především poznávací – za kulturou, památkami a poznáváním přírody, v Anglii využíváme ubytování v rodinách, aby tak žáci vyzkoušeli své dovednosti v angličtině jako hosté a nezávisle na učitelích.
Jak již bylo uvedeno pro 1.stupneň, i na 2.stupni široce využíváme moderní technologie pro výuku a to ať již prostřednictvím BYOD (Bring Your Own Device – vlastní mobily či tablety do výuky) nebo školou poskytnutými notebooky a tablety, využíváme aplikace s hravými aktivitami (Jolly Classroom, e-Chalk, Twinkl, Liveworksheets, Wordwall, Nearpod, Kahoot, Baamboozle, …) včetně možností učebnic, z nichž některé máme i v placené rozšířené verzi z podpory školy či Rodičovské unie. Naši učitelé v rámci těchto aplikací využívají bohatých knihoven ale připravují si i „na míru“ vytvářené výukové objekty, které na široké bázi sdílíme.
Naše škola si plně uvědomuje důležitost výuky cizích jazyků, aby žáci byli plně připraveni a vybaveni k životu v globálním světě 21.století a proto na zdokonalování této výuky stále pracujeme.