V týdnu od 13. do 17. listopadu se v rumunském městečku Buzau konalo další setkání partnerů zapojených do mezinárodního projektu Erasmus+. Setkání se účastnili dva zástupci z řad našeho pedagogického sboru, Mgr. Markéta Němečková a Mgr. Hana Procházková.
Děti a učitelé z hostitelské školy pro nás připravili velmi pestrý a bohatý program. V průběhu týdne jsme navštívili hlavní město Bukurešť, kde jsme v muzeu přírody zhlédli nejrůznější druhy živočichů ze všech koutů světa a účastnili se několika vědecky zaměřených worskhopů v místní „Casa Experimentos“. Dále jsme navštívili hrad Bran, který je proslulý jako sídlo hraběte Drákuly, a nedaleké městečko Brasov. Muzeum v Buzau nám umožnilo seznámení s významným rumunským cestovatelem Dumitru Danem, který nás vzal s sebou na nevšední cestu kolem světa. Zajímavé byly také návštěvy škol, které nám umožnily porovnat rumunské vzdělávání s tím českým. Měli jsme možnost nahlédnout do hodin v hostitelské škole, ale také v menší vesnické škole,  jež je zapojená do mnoha evropských projektů.
Důležitou součástí setkání bylo představení jednotlivých partnerských zemí a jejich kulturních zvyků a tradic. Nejdůležitějším bodem programu pak bylo středeční odpoledne, kdy se konala hlavní konference, na které děti a učitelé prezentovali své pokusy, kterým se v poslední době ve škole věnovali.

Po nabitém týdnu jsme z Rumunska odjížděly obohaceny nejen o spoustu nových zkušeností a zážitků, ale také o nová přátelství.

Dne 14.11. jsme se vydali se 7. ročníky na interaktivní přednášku Španělsko křížem krážem. Po úvodním flamenkovém koncertě , kdy se žáci seznámili se základy tohoto hudebně-kulturního žánru pocházejícího z prosluněné Andalusie, si žáci sami mohli vyzkoušet hru na cajón, perkusní nástroj připomínající dřevěnou bednu, a rytmický doprovod (tleskání). Poté následovaly taneční základy flamenka, které vyučovala usměvavá Španělka. Když jsme si užili pohyb, hudbu a zpěv, pokračovali jsme v poznávání španělské kultury, tentokrát prostřednictvím literatury. Významné španělské spisovatele jsme poznávali skrze ukázky ze španělských děl. Část španělského eposu o Cidovi jsme si i  přečetli. Také jsme si zkusili složit mapu Španělska a určit hlavní města provincií. V neposlední řadě jsme porovnali jazyky, kterými se na pyrenejském poloostrově a přímo ve Španělsku mluví. Po plnění úkolů nás čekalo malé občerstvení a ukázka španělské gastronomie. Na závěr jsme všichni vyplnili  kvíz, při kterém jsme si zopakovali všechny nové informace, které jsme si ten den osvojili. Dvouhodinové zábavné a poučné dopoledne nám uteklo jako voda. Velmi dobře jsme se bavili a dozvěděli jsme se spoustu zajímavostí.

FYZIKA – charakteristika

Vzdělávací obor fyzika umožňuje žákům svým činnostním charakterem výuky porozumět zákonitostem přírodních procesů, a tím si uvědomovat i užitečnost přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě. Žáci rozvíjejí dovednosti soustavně, objektivně a spolehlivě pozorovat, experimentovat a měřit, vytvářet a ověřovat hypotézy o podstatě pozorovaných přírodních jevů, analyzovat výsledky tohoto ověřování a vyvozovat z nich závěry. Žáci se učí zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti nebo vztahy mezi nimi, klást si otázky a hledat na ně odpovědi, vysvětlovat pozorované jevy, hledat a řešit poznávací nebo praktické problémy, využívat poznání zákonitostí přírodních procesů pro jejich předvídání nebo ovlivňování.

Vzdělávání v tomto vyučovacím předmětu směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:

  1. aktivnímu poznávání přírodních jevů prostřednictvím pozorování, experimentování, měření
  2. osvojování zásad řešení praktických problémů (hypotéza – ověření hypotézy – přijetí nebo zavržení hypotézy – závěr)
  3. pochopení rozdílu mezi modely a skutečnými fyzikálními jevy a nutnosti vytvářet modely
  4. pochopení podstaty fyzikálních vzorců a grafů jako stručného a výstižného vyjádření skutečnosti a k dovednosti nacházet vztahy mezi fyzikálními veličinami vyjádřenými vzorcem nebo grafem

Žák předkládá:

Protokoly, zápisy a prezentace z laboratorních prací; vykonaných pokusů;

  1. měření
  2. experimentů
  3. domácích experimentů
  4. projektů

Při hodinách fyziky využíváme moderní výukové prostředky, především počítač s připojením k internetu; dataprojektor s interaktivní tabulí, což umožňuje prezentovat fyzikální zákonitosti s využitím názorných animací dostupných na internetu; vizualizér, kterým je umožněna prezentace pokusů i výsledků práce žáků okamžitě celé třídě; moderních měřících systémů, které prováděné experimenty velmi zpřesňují a umožňují sledovat výstupy (tabulky, grafy) všem žákům ve třídě, elektronické a aelektrické stavebnice; vnesené mobilní zařízení (BYOD) či školní tablety.

Přestože dotace předmětu fyzika je nižší než ve školách, které nejsou zaměřeny na cizí jazyky, dosahují naši žáci dobrých výsledků v obvodních kolech Fyzikální olympiády:

školní rok 2010/2011: kategorie E – 1. místo, kategorie F – 3. místo, kategorie G – 1. místo

školní rok 2011/2012: kategorie F – 3. místo, kategorie G – 1. a 2. místo

školní rok 2012/2013: kategorie F – 3. místo, kategorie G – 2. místo

školní rok 2013/2014: kategorie E – 1. místo, kategorie F – 1. místo, kategorie G – 2. místo

školní rok 2014/2015: kategorie E – 2. místo, kategorie F – 2. místo, kategorie G – 1. a 2. m

školní rok 2015/2016: kategorie E – 2. místo, kategorie F – 3. místo, kategorie G – 2. místo

školní rok 2016/2017: kategorie E – 2. místo,

Žáci 6. ročníku mají kromě tří hodin francouzštiny týdně také jednu hodinu konverzace. Každý měsíc zpracovávají zadané téma, které souvisí s látkou probíranou v hodinách. Protože jsme si v září říkali, kde všude se domluvíme, byly naším prvním tématem země, kde je jedním z oficiálních jazyků francouzština.

Francouzština je jazykem čtyř kontinentů a žáci tak vybírali země nejen v Evropě, ale také v Africe a Severní Americe. Měli za úkol zjistit o „své“ zemi základní informace (oficiální název, hlavní město, typ státu, hlava státu, počet obyvatel, památky atd.), zpracovat plakát a vše prezentovat ve francouzštině. Po své prezentaci také museli zodpovědět otázky, které vycházely z jejich referátu.

Na fotografie se můžete podívat níže:

Dnes 14. 11. 2017 jsme poprvé od začátku školního roku (a snad ne naposledy) využili mobilní telefony ve výuce a ne na hraní, ale i samotné práci. Po třídě byly rozmístěny různé QR kódy a naším úkolem bylo najít informace pouze týkající se Rodiny. Následně jsme o získaných informacích diskutovali. Klidně můžete vyzkoušet s námi.

kodqrkkodiksken

V úterý 24. 10. jsme vyrazili na výstavu Jaroslava Róny, kterou pořádala GHMP. Cestou jsme si prohlédli Obecní dům, Prašnou bránu, Dům U Černé matky boží, Celetnou ulici, sochu Jana Husa a mnoho další