Dne 14.11. jsme se vydali se 7. ročníky na interaktivní přednášku Španělsko křížem krážem. Po úvodním flamenkovém koncertě , kdy se žáci seznámili se základy tohoto hudebně-kulturního žánru pocházejícího z prosluněné Andalusie, si žáci sami mohli vyzkoušet hru na cajón, perkusní nástroj připomínající dřevěnou bednu, a rytmický doprovod (tleskání). Poté následovaly taneční základy flamenka, které vyučovala usměvavá Španělka. Když jsme si užili pohyb, hudbu a zpěv, pokračovali jsme v poznávání španělské kultury, tentokrát prostřednictvím literatury. Významné španělské spisovatele jsme poznávali skrze ukázky ze španělských děl. Část španělského eposu o Cidovi jsme si i  přečetli. Také jsme si zkusili složit mapu Španělska a určit hlavní města provincií. V neposlední řadě jsme porovnali jazyky, kterými se na pyrenejském poloostrově a přímo ve Španělsku mluví. Po plnění úkolů nás čekalo malé občerstvení a ukázka španělské gastronomie. Na závěr jsme všichni vyplnili  kvíz, při kterém jsme si zopakovali všechny nové informace, které jsme si ten den osvojili. Dvouhodinové zábavné a poučné dopoledne nám uteklo jako voda. Velmi dobře jsme se bavili a dozvěděli jsme se spoustu zajímavostí.

FYZIKA – charakteristika

Vzdělávací obor fyzika umožňuje žákům svým činnostním charakterem výuky porozumět zákonitostem přírodních procesů, a tím si uvědomovat i užitečnost přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě. Žáci rozvíjejí dovednosti soustavně, objektivně a spolehlivě pozorovat, experimentovat a měřit, vytvářet a ověřovat hypotézy o podstatě pozorovaných přírodních jevů, analyzovat výsledky tohoto ověřování a vyvozovat z nich závěry. Žáci se učí zkoumat příčiny přírodních procesů, souvislosti nebo vztahy mezi nimi, klást si otázky a hledat na ně odpovědi, vysvětlovat pozorované jevy, hledat a řešit poznávací nebo praktické problémy, využívat poznání zákonitostí přírodních procesů pro jejich předvídání nebo ovlivňování.

Vzdělávání v tomto vyučovacím předmětu směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:

  1. aktivnímu poznávání přírodních jevů prostřednictvím pozorování, experimentování, měření
  2. osvojování zásad řešení praktických problémů (hypotéza – ověření hypotézy – přijetí nebo zavržení hypotézy – závěr)
  3. pochopení rozdílu mezi modely a skutečnými fyzikálními jevy a nutnosti vytvářet modely
  4. pochopení podstaty fyzikálních vzorců a grafů jako stručného a výstižného vyjádření skutečnosti a k dovednosti nacházet vztahy mezi fyzikálními veličinami vyjádřenými vzorcem nebo grafem

Žák předkládá:

Protokoly, zápisy a prezentace z laboratorních prací; vykonaných pokusů;

  1. měření
  2. experimentů
  3. domácích experimentů
  4. projektů

Při hodinách fyziky využíváme moderní výukové prostředky, především počítač s připojením k internetu; dataprojektor s interaktivní tabulí, což umožňuje prezentovat fyzikální zákonitosti s využitím názorných animací dostupných na internetu; vizualizér, kterým je umožněna prezentace pokusů i výsledků práce žáků okamžitě celé třídě; moderních měřících systémů, které prováděné experimenty velmi zpřesňují a umožňují sledovat výstupy (tabulky, grafy) všem žákům ve třídě, elektronické a aelektrické stavebnice; vnesené mobilní zařízení (BYOD) či školní tablety.

Přestože dotace předmětu fyzika je nižší než ve školách, které nejsou zaměřeny na cizí jazyky, dosahují naši žáci dobrých výsledků v obvodních kolech Fyzikální olympiády:

školní rok 2010/2011: kategorie E – 1. místo, kategorie F – 3. místo, kategorie G – 1. místo

školní rok 2011/2012: kategorie F – 3. místo, kategorie G – 1. a 2. místo

školní rok 2012/2013: kategorie F – 3. místo, kategorie G – 2. místo

školní rok 2013/2014: kategorie E – 1. místo, kategorie F – 1. místo, kategorie G – 2. místo

školní rok 2014/2015: kategorie E – 2. místo, kategorie F – 2. místo, kategorie G – 1. a 2. m

školní rok 2015/2016: kategorie E – 2. místo, kategorie F – 3. místo, kategorie G – 2. místo

školní rok 2016/2017: kategorie E – 2. místo,

Žáci 6. ročníku mají kromě tří hodin francouzštiny týdně také jednu hodinu konverzace. Každý měsíc zpracovávají zadané téma, které souvisí s látkou probíranou v hodinách. Protože jsme si v září říkali, kde všude se domluvíme, byly naším prvním tématem země, kde je jedním z oficiálních jazyků francouzština.

Francouzština je jazykem čtyř kontinentů a žáci tak vybírali země nejen v Evropě, ale také v Africe a Severní Americe. Měli za úkol zjistit o „své“ zemi základní informace (oficiální název, hlavní město, typ státu, hlava státu, počet obyvatel, památky atd.), zpracovat plakát a vše prezentovat ve francouzštině. Po své prezentaci také museli zodpovědět otázky, které vycházely z jejich referátu.

Na fotografie se můžete podívat níže:

Dnes 14. 11. 2017 jsme poprvé od začátku školního roku (a snad ne naposledy) využili mobilní telefony ve výuce a ne na hraní, ale i samotné práci. Po třídě byly rozmístěny různé QR kódy a naším úkolem bylo najít informace pouze týkající se Rodiny. Následně jsme o získaných informacích diskutovali. Klidně můžete vyzkoušet s námi.

kodqrkkodiksken

V úterý 24. 10. jsme vyrazili na výstavu Jaroslava Róny, kterou pořádala GHMP. Cestou jsme si prohlédli Obecní dům, Prašnou bránu, Dům U Černé matky boží, Celetnou ulici, sochu Jana Husa a mnoho další

V pátek 3. 11. 2017 proběhlo první setkání polytechnického klubu, kde jsme se zaměřili na malou robotickou stavebnici WeDo v základní sadě. Vystačili jsme si s pár čidly, ale na příklady výsledků se můžete podívat ve videích.

V roce 2017, tedy i ve školním roce 2017/2018 pokračuje projekt S kamarády proti kyberšikaně, jehož garantem Národní centrum bezpečnějšího internetu (NCBI) a který byl opět podpořen MČ Praha 3. Podstatou projektu je zapojení vrstevníků do preventivních aktivit školy. Starší spolužačky – ambasadorky po proškolení zástupcem NCBI navštěvují v rámci přibližně dvouhodinových seminářů jednotlivé třídy. Během těchto seminářů upozorňují své mladší spolužáky na rizika spojená s kyberšikanou, sextingem, bezpečností na sociálních sítích.

Některé výsledky a vyhodnocení seminářů bude zveřejňujeme v této sekci webu, celkové hodnocení bude součástí závěrečné zprávy k celému projektu.

NCBI v rámci projektu vypracuje metodiku k tomuto problému, která bude k dispozici všem školám zřizovaným MČ Praha 3.

Jak se bránit kyberšikaně (jaro IV. BC):

  • řeknu to rodičům
  • nahlásím na Policii
  • nedávat si jednoduché heslo
  • řeknu o tom dospělému, kterému věřím
  • dát si heslo s více než 10 znaky
  • zablokuji si ten kontakt
  • poprosím ho, aby toho nechal (myslím toho, kdo mě šikanuje)
  • budu ho ignorovat

Jak se bránit kyberšikaně (podzim 2017 žáci 1. stupně):

  • oznámím starším
  • zavolám na linku bezpečí
  • řeknu to mamce
  • řeknu to rodičům a začne se to řešit
  • řeknu to někomu blízkému
  • jestli se to bude dít ve škole, tak prvně to říct paní učitelce a potom rodičům, ale kdyby se to dělo někde ne ve škole, tak to říct nějakému dospělému, koho znám
  • odinstaluju si sociální síť
  • nebudu se stresovat
  • nebudu si to nechávat pro sebe
  • odinstaluju si tu aplikaci
  • řeknu to rodičům, aby se o to postarali

Jak se bránit kyberšikaně (podzim 2017 – žáci 2. stupeň):

  • řeknu to rodičům, přpadně i učitelce, ale to podle situace, stejně si můžu člověka zablokovat
  • nahlásím dospělé osobě,  na Policii
  • nedávat si jednoduché heslo
  • řeknu to n ěkomu blízkému
  • nebudu odepisovat a zablokuji číslo
  • zablokuji si ten kontakt
  • poprosím ho, aby toho nechal (myslím toho, kdo mě šikanuje)
  • nebudu odpovídat