Naši španělštináři 9. ročníku se ve dnech 30.5. a 31.5.  zúčastnili projektu EMS (Europe meets school). V rámci tohoto projektu nás navštívila vysokoškolská katalánská studentka, která nás seznámila s Katalánskem – autonomní oblastí Španělska, ze které pochází. Během prvního setkání nám přiblížila historii Katalánska a původ katalánštiny. Přednáška nebyla pouze teoretická, žáci se  naučili několik slov katalánsky a pokusili se pochopit katalánsky psaný text na základě svých znalostí španělského jazyka. Poté nás vtáhla do světa literatury, malířství, hudby a tance, což doplnila i o názorné ukázky. Při svojí druhé návštěvě si žáci všechny nabyté vědomosti procvičili hravou formou pomocí kvízů a her.

 

třída mapa studenti přednáška

V květnové noci se vydalo 69 žáků 2. stupně s pedagogickým doprovodem autobusem na poznávací zájezd do rakouských Korutan a severní Itálie.

V úterý 29. 5. jsme se probudili v Rakousku nedaleko přírodní vápencové rokle Tscheppaschlucht, kterou jsme celou prošli po visutých lávkách, dřevěných chodnících a schodech nad horskou řekou s průzračnými vodopády. Druhou zajímavou zastávkou byla exkurze mezi volně žijícími makaky. Dozvěděli jsme se mnoho zajímavostí o jejich životě a ubránili před jejich loudivými pohledy svá zavazadla. Vystoupali jsme také k hradu Landskron. Poté následoval přejezd do severní Itálie, kde jsme se ubytovali v letovisku Jesolo a ještě před večerkou běželi pozdravit moře.

Středu 30. 5. jsme celou strávili v Benátkách. Na náměstí sv. Marka, kam jsme se dopravili jak jinak než lodí, jsme navštívili Dóžecí palác, kterým nás provedla česká průvodkyně, která v Benátkách žije již několik let. Prohlédli jsme si slavný most Ponte di Rialto, most Vzdechů, malebná zákoutí historického centra s lákadly v podobě suvenýrů, zmrzliny a jiných dobrot. Viděli jsme i místo, kde se vyrábějí a opravují gondoly, a dozvěděli jsme se zajímavosti o povolání gondoliérů. Součástí celodenní prohlídky města byla i projížďka loďkou po Canal Grande, který zde představuje hlavní dopravní tepnu. Vysílení jsme se večer autobusem přemístili do hotelu Cangrande nedaleko Verony.

Ve čtvrtek 31. 5. dopoledne jsme zamířili do města milenců Romea a Julie – Verony. Navštívili jsme koloseum, ve kterém dodnes probíhají kulturní pořady, prošli jsme se historickým centrem a na malém dvorku jsme si pod slavným balkónem připomněli Shakespearovu tragédii Romeo a Julie. Odpoledne bylo ve znamení koupání v Lago di Garda, jehož chladná voda byla po celodenním vedru příjemnou změnou. Rádi jsme se v přilehlém městečku osvěžili nespočetnými druhy vynikající zmrzliny. Po tříchodové večeři jsme v hotelu ulehli k odpočinku.

Mezinárodní den dětí je třeba řádně oslavit, a proto jsme celý 1. červen strávili v zábavním parku Gardaland na břehu Lago di Garda. K prozkoumání lákala celá řada adrenalinových i relaxačních atrakcí ve vodě či na souši a k ochutnání množství rozličných dobrot, třeba vyhlášená italská zmrzlina. Navečer jsme unaveni zasedli do autobusu, kterým nás šikovný pan řidič v sobotu 2. 6. nad ránem bezpečně dovezl do náručí rodičů.

Projekt Hravý architekt je mezinárodní výtvarně – architektonický projekt pro žáky 3. a 4. ročníku ZŠ konaný v rámci festivalu Architecture week Praha.
Cílem  edukativní části projektu je přiblížit dětem adekvátní formou, co je architektura a jak je propojena s výtvarným uměním, co je architektonické dědictví a jak důležité je o něj pečovat.
Toto téma nám přiblížil architekt Václav Aulický, který navštívil naši třídu se svou hravou přednáškou.
Při této příležitosti nás přišla pozdravit starostka městské části Praha 3 inženýrka Vladislava Hujová.
Naši práci a s některými i rozhovor  přišli do Lupáčovky natočit reportéři z Česká televize. Reportáž ze třídy i z návštěvy Senátu pak bylo možné zhlédnout ve Zprávičkách na ČT:D – ZDE
Výtvarná část projektu je soutěžní: úkolem autorů je vybranými technikami (kresba, malba, tisk, linoryt, perokresba, koláž) ve formátu A3 ztvárnit moderní budovy ve svém okolí, nebo budovu podle své fantazie.
Naší práci jsme dali název České stopy ve světě a vybrali jsme si stavby architektů Jana Kaplického a Václava Aulického. Termín odevzdání prací je 31. květen. Výstava vítězných prací z České republiky i ze světa se koná na podzim v galerii Mánes. Celé naše snažení a zážitky zpracováváme do krátkého dokumentárního filmu. Prosíme, držte nám palce!

V úterý 29.5. jsme se vydali se žáky 7.ročníků, kteří mají španělštinu jako II.cizí jazyk, do Náprstkova muzea na přednášku Putování Jižní Amerikou. Prohlídka nás zavedla do deštných pralesů Amazonie, do Patagonie i do vrcholků And. Žáci si zkusili, jaké to je být objevitelem a odhalovat tajemství ze života Indiánů. Seznámili se s životem jihoamerických Indiánů, jejich rituály a pohřebními zvyky. Na závěr přednášky si vyzkoušeli jednu z nejstarších technik tkaní a utkali si na památku vlněný náramek. Program se nám velmi líbil a žáci se dozvěděli mnoho zajímavostí ze života původních etnik Ameriky.

tepe mapa chýše učitele studenti poslech

 

Dne 24.5. jsme s žáky 7. a 9. ročníku oslavili Španělský den (el Día de Español). Žáci si v rámci projektu SFSN připravili prezentace o španělských svátcích a tradicích. Mezi vybranými svátky se objevilo např. Pálení Fallas (papírových karikatur obřích rozměrů na počest patrona sv. Josefa, patrona truhlářů), Mauři a křesťané (svátek, který připomíná bitvy mezi křesťany a maury na Pyrenejském poloostrově), Oslavy sv. Fermína (mladí muži během oslav tohoto svátků běhají úzkými uličkami před rozdivočelými býky), nebo La Tomatina (rajčatový festival, při němž po sobě účastníci hází přezrálými rajčaty). Nezapomněli jsme ani na tradice na americkém kontinentu, a tak následovala např. prezentace o slavení Dušiček v Mexiku, kde lidé uctívají pozůstalé jejich oblíbenými pokrmy, hudbou a bděním u hrobů blízkých. Kdo zrovna neprezentoval svoje téma, mohl ochutnávat různé druhy tapas (jednohubky, malé degustační talířky): např. ze sýra, z ovoce, z choriza (tradičního španělského suchého salámu ), z oliv a dalších ingrediencí. Tapas připravili sami žáci pod vedením naší stážistky Áfricy Ferrero ze Španělska. Španělský den jsme si hezky užili, dozvěděli jsme se mnoho nových informací a  seznámili jsme se zase o trochu víc se španělskou gastronomií.

přednáška projekce mapa studenti jídlo poslech student studentka

V měsíci květnu jsme s našimi žáky z VI.A., VI.B a VI.C oslavili Španělský den (el Día de Español). Žáci pod vedením naší stážistky Áfricy Ferrero ze Španělska připravili různé druhy tapas (tapas = jednohubky, malé degustační talířky): např. ze sýra, z ovoce, z choriza (tradičního španělského suchého salámu), z oliv a dalších ingrediencí. Kromě toho se skupina žáků naučila tradiční španělský tanec jménem JOTAS, se kterým také v tento den vystoupila. Všichni žáci se velmi dobře bavili a rozšířili si svoje vědomosti o španělské gastronomii a kultuře.

 

Fotografie k zobrazení po kliknutí na  Sway

 

 

 

V úterý 22.5. byla naše třída III. D v rámci výtvarného projektu, kterého se již několik měsíců účastní, na Dětském dnu s Hravým architektem.
Akce se konala pod záštitou Senátu Parlamentu České republiky ve Valdštejnské zahradě v impozantním prostoru Sala Terrena.
Po projevu místopředsedkyně senátu a autora celého projektu jsme zhlédli vystoupení Adama Mišíka a skupiny Svítání, která zahrála skladby na africké bubny.
Pro děti byly připraveny různé  soutěže a občerstvení.
Díky krásnému počasí a úžasné atmosféře historické části Prahy bylo pro nás toto dopoledne výjimečným zážitkem.

Dalším z projektů na hodině konverzace v 6. ročníku byl popis dne. Francouzštináři měli zúročit znalosti získané během celé lekce – dny v týdnu, hodiny a zvratná slovesa (např. probudit se, česat se, obléknout se atd.). Jejich úkolem bylo zvolit si jeden den a popsat ve francouzštině, co ten den dělají. Popis svého dne mohli doplnit buď obrázky nebo fotografiemi. Část žáků zvolila fotografie a tak jsme je mohli vidět, jak jsou na hodině baletu, čistí si zuby, učí se nebo prostě jen nedělají nic.

Na fotografie se můžete podívat níže:

1. Vedení záznamů v třídní knize  
Škola žák § 28 odst. 1 písm. f) ŠZ (Školský zákon)
Třída žák
Obor vzdělání žák
Přehled hodin výuky žák
Přehled vyučujících zaměstnanec
jméno a příjmení žáka žák
denní záznam o poskytovaném vzdělávání v jednotlivých předmětech žák
účast žáka/studenta ve výuce, omluvené hodiny žák
2. Žádost o přijetí do školy – přestup
Jméno a příjmení žák  § 22 odst. 3 písm. e) + § 49 odst. 1 ŠZ
Datum narození žák
Trvalý pobyt žák
Rodné číslo žák
Státní občanství žák
Zdravotní pojišťovna žák nutný souhlas zákonného zástupce pro uvedení osobních údajů  žáka  např.  z důvodů potřeby komunikace při v rámci BOZP   
Adresa školy, z které se žák hlásí žák  § 22 odst. 3 písm. e) + § 49 odst. 1 ŠZ
Ročník, ve kterém se žák vzdělával žák
Cizí jazyk(-y), ve kterém se žák dosud vzdělával
Jméno a příjmení zákonný zástupce  § 22 odst. 3 písm. e) + § 49 odst. 1 ŠZ
3. Informace k odhlášení žáka ze vzdělávání v ZŠ 
Jméno a příjmení žák § 22 odst. 3 písm. e) + § 49 odst. 1 ŠZ
Datum narození žák
Místo narození žák
Státní občanství žák
Adresa trvalého pobytu žák
Datum odhlášení žák
Důvod odhlášení žák § 22 odst. 3 písm. e) + § 49 odst. 1 ŠZ
Adresa základní školu, kam žák přechází… žák
Jméno a příjmení zákonný zástupce        § 22 odst. 3 písm. e) + § 49 odst. 1 ŠZ
Adresa trvalého pobytu zákonný zástupce
Telefon zákonný zástupce
E-mail zákonný zástupce
Adresa pro doručování zákonný zástupce
4. Posudek zdravotní způsobilosti (ozdravný pobyt, výuka plavání, uvolnění žáka z tělesné výchovy, …)
Jméno a příjmení žák § 28 ŠZ                           § 22 odst. 3 písm. c) ŠZ
Datum narození žák
Trvalý pobyt žák
Údaj o zdravotní způsobilosti  (zdravotně způsobilé – nezpůsobilé –  způsobilé za podmínky (s omezením) …) žák
Údaj o pravidelných očkováních (imunní proti nákaze (typ, druh) – trvalá kontraindikaci proti očkování (typ, druh) – alergie – užívání léků (druh, typ, dávka)) žák
Jméno a příjmení zákonný zástupce
5. Uvolnění žáka z vyučování 
Jméno a příjmení žák § 28 ŠZ + § 50 ŠZ
Třída žák
Datum narození žák
Trvalé bydliště žák
Termín uvolnění žák
Zdůvodnění nepřítomnosti žák
Jméno a příjmení zákonný zástupce
6. Stravování v ZŠ
Jméno a příjmení žák § 28 odst. 3 ŠZ
Rodné číslo žák
Datum narození, nebylo-li rodné číslo dítěti přiděleno, žák
Bydliště žáka žák
Školní rok žák
Třída žák
Číslo účtu zákonný zástupce nutný souhlas za účelem potřeby bezhotovostního  hrazení stravného škole
Datum zahájení školské služby žák § 28 odst. 3 ŠZ
Datum ukončení školské služby žák § 28 odst. 3 ŠZ
Údaje o dietním omezení žáka (smlouva s rodiči) žák § 28 odst. 3 ŠZ
Jméno a příjmení zákonný zástupce § 28 odst. 3 ŠZ
Bydliště zákonného zástupce zákonný zástupce § 28 odst. 3 ŠZ
Telefonické spojení, emailová adresa zákonný zástupce § 28 odst. 3 ŠZ
Kniha ochutnávek: Jméno a příjmení, třída žák, zákonný zástupce Zdůvodnění: kontrola kvality stravování ze strany zákonných zástupců
Kniha záznamů: Jméno a příjmení, třída žák, zákonný zástupce Zdůvodnění: záznam informací telefonických nebo ústních sdělení zákonných zástupců (odhlášky, převod přeplatků, ukončení stravování)
Platby a vratky v hotovosti: Jméno a příjmení žák, zákonný zástupce Zdůvodnění: potvrzení podpisem o přijetí nebo vydání hotovosti z pokladny školní jídelny 
7. Orientační testování nezletilého žáka na přítomnost OPL
Jméno a příjmení žák § 28 ŠZ
Datum narození žák
Třída žák
Údaje o způsobu testování žák nutný souhlas za účelem provedení orientačního testování přítomnosti návykových látek v lidském organismu v průběhu školního roku, existuje-li důvodné podezření z požití návykové látky a možného ohrožení jeho zdraví žáka
Údaje o výsledku testování žák
8.  Prezentace školy
Jméno a příjmení žák ZDŮVODNĚNÍ
prezentace a zachycení školy se v rozumné míře provadí v opravněném zájmu školy
Datum narození žák
Třída žák
Podobizna, žákem označené výtvarné nebo písemné dílo, …. žák
Jméno a příjmení zákonný zástupce
9. Oznámení o zahájení a rozhodnutí o ukončení  individuálního vzdělávání 
Jméno a příjmení žák § 34b odst. 1 a 2  a   § 35 ŠZ
Místo trvalého pobytu (u cizince místo pobytu): žák
Rodné číslo žák
Časový rozsah, ve kterém má být dítě individuálně vzděláváno žák
Důvody pro individuální vzdělávání žák
Jméno a příjmení zákonný zástupce
Místo trvalého pobytu zákonný zástupce
Doručovací adresa zákonný zástupce
Telefonické spojení zákonný zástupce
E-mail zákonný zástupce
10. Další činnosti, které lze považovat za operace s osobními údaji (v tomto případě např. poskytnutí údajů organizátorovi školy v přírodě)
jméno a příjmení dítě zajištění
 bezpečného
 průběhu
 školy v přírodě a plnění ze smlouvy
jméno a příjmení zákonný
zástupce
kontaktní údaje zákonný
zástupce
datum narození dítě
údaje o zdravotním stavu dítě
údaje o stravování dítě

Pro zajištění evidence úrazů v knize úrazů a záznamu úrazů zpracovává škola o žácích následující typy údajů:

1. Evidence úrazů v knize úrazů
Jméno a příjmení žák § 29 odst. 2 a 3 ŠZ § 1 vyhl. č.64/2005 Sb.
Datum narození žák
popis úrazu žák
popis události, při které k úrazu došlo žák
Datum úrazu žák
místo úrazu žák
kým byl úraz ošetřen, další osoba
další údaje, pokud jsou potřebné k sepsání záznamu o úrazu. žák, další osoba
2. Záznam o úrazu
úraz, jehož důsledkem byla nepřítomnost dítěte, žáka nebo studenta ve škole nebo školském zařízení zasahující alespoň do 2 po sobě jdoucích vyučovacích dnů, nebo dítě, žák, student § 2  a 3 + Příloha vyhlášky č. 64/2005 Sb.