Svět práce

Uvedená vzdělávací oblast integruje několik předmětů ICT aplikace v pracovním procesu, Aplikované vědy, Svět práce včetně celé řady průřezových témat

Oblast člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků. Koncepce vzdělávací oblasti člověk a svět práce vychází z konkrétních životních situací, v nichž žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých podobách a širších souvislostech. Vzdělávací oblast člověk a svět práce se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělání o důležitou složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti.  V podmínkách základní školy Lupáčova a vzhledem ke studijnímu profilu jsou tyto kompetence zaměřeny především na praktické dovednosti nutné pro další studium a na rozvíjení pracovních kompetencí žáků v oblasti podnikání, adaptability a analýzy.

Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:

pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce, osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě; vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledků; poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spojena s pracovní činností člověka; autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, k potřebné sebedůvěře, k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, k technice a životnímu prostředí

Žák předkládá:

závěrečnou práci, v níž prokáže získání všech kompetencí uvedených obecně v rámcovém vzdělávacím programu. Tato práce je zaměřena především na oblast studia podle zájmu žáka a musí obsahovat zpracování podnikatelského záměru, projektu či dalšího písemného výstupu formou ICT s následujícími prvky (tabulka, grafy, fotografie, prezentace, logo) a s přihlédnutím ke všem hlediskům (obsahové, estetické, formální, bezpečnostní)

Žák dále průběžně:

orientuje se v pracovních činnostech vybraných profesí; posuzuje své možnosti při rozhodování o volbě vhodného povolání a profesní přípravy; využívá profesní informace a poradenské služby pro výběr vhodného vzdělávání; prokazuje v modelových situacích schopnost prezentace své osoby při vstupu na trh práce

Pomůcky:

V průběhu výuky jsou využívány veškeré dostupné pomůcky a učební materiály, které jsou pro danou skupinu kompetencí vhodné (ICT, nástroje, fotografické přístroje, 3D stavebnice a pod).

V 6. ročníku předmět zahrnuje ekonomiku domácnosti, základy finanční gramotnosti, efektivitu a ekologii provozu domácnosti, první pomoc při úrazech, zásady společenského chování a komunikace. Výuka probíhá metodami praktických cvičení, modelových situací, skupinových projektů, žáci aktivně vyhledávají informace ve vlastních rodinách, případně ve sdělovacích prostředcích či na internetu.

Zeměpis je součástí vzdělávací oblasti „Člověk a příroda“. Je realizován v souladu se školním vzdělávacím programem Lupáčovka. Učebnice (tištěné i elektronické) a pracovní sešity se používají z řady nakladatelství Nová škola a slouží spíše jako doplňkový učební materiál. Výuka zeměpisu je v 6. – 8. ročníku realizována 2 hodiny týdně, v 9. ročníku 1 hodina týdně.

 

V 6. ročníku se žáci seznamují se vstupem na planetu Zemi, přírodním obrazem Země a v závěru začínají s Afrikou, 7. ročník je věnován regionálnímu zeměpisu Afriky, Ameriky, Austrálie, Antarktidy a Asie, v 8. ročníku se probírá Evropa a geografie ČR, v 9. ročníku pokračujeme ČR a vše zakončíme kapitolou lidé, globalizace, politický a hospodářský zeměpis.

ANOTACE PŘEDMĚTU VÝTVARNÁ VÝCHOVA PRO 2. STUPEŇ ZÁKLADNÍ ŠKOLY

Vzdělávací oblast: umění a kultura

časová dotace: 1 hodina

 

Předmět je vyučován podle vzdělávacího programu ŠVP Lupáčovka. Hodinová dotace – 1hodina týdně. Tato vzdělávací oblast umožňuje žákovi jiné než jen racionální vnímání a poznávání světa. Jejím prostřednictvím žák komunikuje formou specifického jazyka a zaujímá osobní účast v procesu tvorby a interpretace vlastních děl. Zadávání témat probíhá v souladu s prolínáním učiva v jednotlivých předmětech a ročnících a vychází z představ a zkušeností dětí ze současného světa. Žáci se učí spolupracovat 1krát za pololetí na zadaném projektu, dále využíváme možnosti nabídky výtvarných programů Národní galerie, své znalosti a zájem o výtvarné umění předávají žáci ostatním v referátech a kulturních aktualitách.

Anotace předmětu Český jazyk a literatura v 6. – 9. ročníku

Předmět Český jazyk a literatura vede žáka k rozvíjení pozitivního vztahu k mateřskému jazyku, jeho využívání pro osobní a kulturní rozvoj, k chápání jazyka vzhledem k jeho kulturněhistorickému vývoji, k samostatnému získávání a předávání informací, k vyjádření potřeb i prožitků, ke sdělování názorů i k postupnému zvládání mezilidské komunikace a ke kultivovanému písemnému i mluvenému projevu.

Rozvíjí také pozitivní vztah k literatuře, dramatickému a filmovému umění, k národní kultuře. Ve spojení s ostatními vyučovacími předměty, které jsou nezbytné pro individuální prožívání a procítění ve vztahu k jazyku, uměleckému dílu a jeho autorovi, se učí prakticky propojovat získané informace.

Utvářením a rozvíjením klíčových kompetencí vedeme v předmětu žáky ke:

1) kultivovanému mluvenému i psanému projevu, samostatnému formulování názorů a postojů, potřeb a prožitků v rozmanitých životních situacích

2) k pochopení významu českých (částečně i světových) literárních a dramatických děl v návaznosti na historické souvislosti, k utváření pozitivního vztahu k českému jazyku a dějinám.

3) k ucelenému vnímání vývoje mateřského jazyka prostřednictvím četby literatury z různých historických období

4) k vnímání českého jazyka jako komunikačního systému se všemi jeho pravidly a zákonitostmi

Hodnocení:

1) školní a domácí slohové práce

2) diktáty, pravopisná cvičení, všestranné jazykové rozbory

3) testy z teorie a historie literatury

4) výstupy – recitace, prezentace, mluvní cvičení

5) čtvrtletní písemné práce z gramatiky

Naši žáci pravidelně dosahují výborných výsledků v obvodních kolech olympiády v českém jazyku:

Školní rok 2010/2011 – 2. místo

Školní rok 2011/2012 – 3. místo

Školní rok 2012/2013 – 2. místo

Školní rok 2013/2014 – 2. a 3. místo

Školní rok 2014/2015 – 1., 2. a 3. místo

Školní rok 2015/2016 – 2. místo

Anotace – Konverzace AJ pro 4. a 5. třídy (1. stupeň)

Ve 4. a 5. třídách je jednou týdně rozšířená výuka AJ o hodinu konverzace. Během této hodiny děti rozvíjí svou dosavadní slovní zásobu a mluvený anglický projev. Pracují, jak jednotlivě, v párech, tak i ve skupinách. Témata jsou zaměřena na doplnění a rozšíření dosavadního učiva z hodin anglického jazyka, ale také se zabývají tématy a každodenními situacemi okolo nás.

Anotace – Konverzace AJ pro 7. – 9. třídy (2. stupeň)

Na druhém stupni se mimo 6. ročník pokračuje s rozšířenou výukou AJ o 1 hodinu konverzace týdně. Během této hodiny se rozšiřuje slovní zásoba žáků podle tematických plánů, aby pomocí nových slov byli schopni rozvíjet své komunikační schopnosti v anglickém jazyce. Výuka se dále soustředí na rozvoj samostatného ústního projevu. Z těchto důvodů dostávají žáci volitelné projekty během školního roku. Oproti předešlému stupni se témata konkretizují a jejich náplň koresponduje s učivem druhého stupně ZŠ.

Anotace – Kroužek AJ pro 3. a 4. třídy

Žáci 3. a 4. tříd mají možnost jednou týdně navštěvovat kroužek anglického jazyka. Během těchto hodin se nejen opakuje a upevňuje učivo probírané v hodinách anglického jazyka, ale také rozšiřuje slovní zásoba jednotlivých probíraných témat. Učivo procvičují psanou, mluvenou i poslechovou formou pomocí pracovních listů a konverzačních her.

15. 12. 2017 jsme se vypravili na bruslení pod Žižkovskou věž. Přestože ráno pršelo, na bruslení nám vyšlo sluníčko a protože jsme tam byli úplně sami, všechno nám krásně vycházelo. Někteří hodně padali, jiní zkoušeli i holubičky.

děti

spol. foto

brusle

V prosinci jsme v ZŠ Lupáčova přivítali hned dvě skupiny hostů ze zahraničí: 6. 12. 2017 nás navštívila v rámci své povinné zahraniční stáže skupina učitelů a zároveň studentů pedagogiky ze Státní vysoké školy v Karagandě (Kazachstán). Setkání se uskutečnilo ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UK v Praze a bylo podpořeno MČ Praha 3. Nejprve byli hosté seznámeni s historií a koncepcí školy, poté se účastnili samotného vyučování podle svých aprobací (anglický jazyk, tělesná výchova). O školu samotnou a vůbec o školství v ČR projevili velký zájem, o čemž svědčilo značné množství dotazů k mnoha různým oblastem. 11. 12. 2017 jsme rádi přivítali 18 studentek  Osaka Seikei Girls School z Japonska, které se věnují předškolní pedagogice a pedagogice pro 1. stupeň základní školy. Při příležitosti šestidenní návštěvy České republiky projevily zájem nahlédnout do některé z pražských škol a vyzkoušet si své pedagogické dovednosti s českými žáky. Po přivítání se budoucí učitelky dvě vyučovací hodiny věnovaly skupinkám dětí z III. C a velmi trpělivě je naučily několik skládanek origami. Ve třídě nakonec létaly různé typy papírových vlaštovek, ožívaly papírové rostliny i zvířata a sami žáci byli překvapeni, co vše je možné z papíru poskládat. V závěru inspirativního setkání ředitel školy Mgr. Kopecký poděkoval studentkám za návštěvu a popřál jim mnoho příjemných zážitků z pobytu v České republice.

Dneska v rámci polytechnického klubu jsme zažili první Mystery skype. Snažili jsme se určit, do jakého státu jsme se dovolali, což se nám nakonec povedlo, jen město jsme už neuhodli… Napoprvé ale dobré… Takže děkujeme polským přátelům za mezinárodní rozhovor v angličtině.

debata